Tunica No. 3 S/S 2014
Türkçesi: Suzan Sarı

—-

Tuhaf hikaye: ne zaman görsel bir mesele hakkında yazmak gerekse sözcüklerin yetersizliği artıyor ve kişi giriştiği işten ötürü mahçup kalıyor. Zaman geçiyor ve -hala- gelen giden yok. Eldeki eserin karmaşıklığıyla başlayan ve kişisel fikrimizle biten süreç  sonunda yazıyı kolayca mahvedip, vıcık vıcık bir duygusallık ifadesine dönüştürebilecek, bu türde bir mücadeleyi zorlaştıran  birçok faktör var. Buradaki rolüm masaya bunlardan hiçbirini koymadan konuyu sizin için eğlenceli kılmak, ilginizi çekip sizi büyülemek ve en çok da size bu  bilim-kurgu meraklısı müthiş Japon sanatçı Motohiro Hayakawa’ya neden mutlaka göz atmanız gerektiğini göstermektir.

Motohiro Hayakawa 1
Motohiro Hayakawa

1974’te, Japonya Yamaguchi Bölgesinde doğan Motohiro Hayakawa daha sonra onu sanat, illüstrasyon ve çizgi roman alanında saygın bir noktaya getirecek olan birçok grafik etkileşimin içinde büyüdü. Bilim-kurgu ve çizgi romanlar yaşamının önemli kısmını oluşturuyor; çizme ve boyama, sanatında en önemli rolü oynuyor. 70’ler ve 80’lerin televizyon programları bu çevreye hiç yabancı değil: en iyi bilinen eserlerinden  biri, 70’lerin çok sevilen programı “Space Sheriff” güzellemesidir. Karmaşıklık, detaylara müthiş önem verme ve çizgilerdeki açık seçik sarmallık. Bu eserlerin her birinde bir anlatım doğar ve yavaş yavaş emekleyip, gözünüzün önünde hayat bulan fantaziyi neredeyse deneyimlersiniz.  Savaşçılar, prensesler, uzay giysileri içindeki yeşil adamlar ve tamamen farklı yaratıklar sayabileceklerinizden sadece birkaçı.

Aslında bahsettiğim bu güzelleme, özellikle “Space Sheriff”’i kapsayan psikedelik bilim-kurgu programları belki de Motohiro Hayakawa’nın bütün ihtişamı içinde en çok bilinen gerçektir: bu televizyon programı ve onun Hayakawa üzerindeki etkisi onun sanatının daha büyük bir yanını tetiklemiş ve  canavarlar, savaşçılar, uzaylılar ve hayatta kalma mücadelesi veren çeşit çeşit yaratıklarla dolu muazzam savaş meydanlarına giden yolu döşemiştir.

Asıl büyüleyici olan  Motohiro Hayakawa’nın aklından geçeni göstermekten yorulmamış olması, üstelik de yorumlamakta bizi tamamen özgür bırakırken. Nasıl o, her biri ayrı bir amaç taşıyan küçücük detaylarla tıka basa dolu, o kadar hayran bıraktıran senaryolarla ortaya çıkıyor? Çıkıyor işte. Nereye kadar küresel toplumumuzu tasvir ediyor, insan şaşırıyor, ama inanması zor değil. Kartlar dağıtıldı. Dövüş, kavga, tartışma, iyi ve kötü portreleri onun hayal edilmiş evrenlerinin olduğu kadar içinde olduğumuz dünyanın da parçaları.

Motohiro Hayakawa, sanat söz konusu olduğunda bir zirve anlamına gelen Tokyo Illustrators Society üyesi.  Tokyo Illustrators Society, ya da TIS, 1988’de kuruldu ve şu anda 200’den fazla üyesi mevcut. Gizli olmayan bu topluluk, kişilerin ardındaki şaşırtıcı yetenekleri ortaya çıkarmayı amaçlayıp tanıtım ve takdir etme hizmeti vermektedir. TIS Tokyo’daki sanat çevresinde düzenlediği birçok sergi, konferans ve çeşitli etkinlikleriyle tanınır. Ayrıca 1995’ten bu yana topluluğun adı Marunouchi Bölgesine dahil Ginza’daki  Creation Gallery G8’de düzenlediği sergilerle besin zincirinde en tepelere kadar yükselmiştir. Buna ek olarak TIS açık söylemek gerekirse “alanında uzman olmak” isteyen yeni sanatçı ve illüstratör alımına da açıktır.  Bu muhteşem inisiyatifin ardında Mizumaru Anzai idari yönetici, Hiroyuki Izutsu, Jun Tsuzuki ve Shinbo Minami yönetim kurulu üyesi ve  Sugio Yamazaki  başkan vekili olarak bulunmaktadır.

İspanyol şehrin göbeğindeki bir binanın 6. katında gelecek vaadeden bir sergi salonu olarak Madrid’de, 2012’de açılan Watdafac galeride Aralık’tan Ocak’a kadar süren bir  Motohiro Hayakawa sergisi düzenlendi. “MAKUU KUUKAN” hem sanatçı hem de galeri sahibi olan  Manuel Donada’nın gösterimine karar verdiği bir seçkidir. Neredeyse bir sonuca varılamayacaktı ancak Donada, Hayakawa’nın dehasına inandığı için ne olursa olsun bu işin sonuçlanmasında kararlıydı. Sade okur ve izleyiciler olarak bizim de bildiğimiz şekilde Donada da illüstrasyon işine dört yıl önce girmiş ve şimdiden son zamanlarda gördüğü en büyük yeteneklerden biriyle uğraştığını biliyordu. “MAKUU KUUKAN” ayrıca Hayakawa’nın birçok eserini bir araya getiren sınırlı sayıda basılmış yayınının adıdır.

“MAKUU KUUKAN”’dan önce  Motohiro Hayakawa’nın eserleri için Tokyo’da özellikle  Billiken Gallery’de “HEROES AND VILLAINS” (2012) ve “Dai/U/Chu/Jin/Ten” (2012) sergilerine göz atılabilir. “Shigeru Sugiura’s Toto?” (2012)  da Tokyo’daki  Morishita Culture Centre’da düzenlenmiştir. “LASERBEAM” ise yalnızca ipek baskı tekniğiyle sınırlı sayıda kitap basan Fransız yayımcı Le Dernier Cri tarafından yayımlanmıştır. 2009’da başlamış olmasına rağmen 9. Tokyo Illustrators Society Contest Society Contest gümüş ödülüne hak kazanmıştır.

Kesinlikle kimsenin bakamayacağı, çok gizli bir yerde gelişen uzak bir savaştaki bir sahneye tanıklık ediyoruz. Hayatta kalmak ve elbette ölümüne savaşan yaratıklar bizim için bir tehlike arz etmiyor, biz uzaktan bakanlar için. Manuel Donada daha ileri gidip Motohiro Hayakawa’nın kimsenin gitmediği yerlere gitmiş olduğunu belirtiyor. Al benden de o kadar.