Süprematizm’in kurucusu Kazimir Maleviç’in 1915’te 0,10 sergisinde tavanla iki duvarın birleştiği köşeye bir ikona gibi astığı “Siyah Kare” sanat tarihindeki en belirgin kırılmalardan birinin sembol eseridir. Beyaz zemin üzerine siyah bir kareden oluşan bu tablonun çıkış noktası Maleviç’in sahne ve kostümlerini tasarladığı ilk fütürist opera “Güneşin Zaptı”na dayanır.

Velimir Hlebnikov (prolog) ve Aleksey Kruçenih’in (libretto) kaleme aldığı bu çarpıcı metin Maleviç’in sahne ve kostüm tasarımlarıyla birlikte beklenmedik kitapları bekleyen okurların beğenisine sunuluyor.

“Çağırıcılar sizi uzakyerli gökcisimleri gibi çağırır.
Maziciler size bir zamanlar bazen kim olduğunuzu anlatır.
Yaşacılar — kim olduğunuzu; olmuşçular — kim olmuş olabileceğinizi.
Ufakçılar, sabahçılar, yarıncılar size kim olacağınızı anlatır.
Aslacılar sessiz bir rüya gibi geçecek.
Küçük emirbazlar buyurganca emredecek size.
Bazenciler ve hayalciler olacak burada.
Onlarla birlikte uyur ve vurur olacak.
Islıkçılar ve şarkıcılar silecek gözyaşınızı.”


 

Güneşin Zaptı / Velimir Hlebnikov (prolog), Aleksey Kruçenih (libretto), Kazimir Maleviç (sahne tasarımı ve kostümler) 1Güneşin Zaptı
Velimir Hlebnikov (prolog), Aleksey Kruçenih (libretto), Kazimir Maleviç (sahne tasarımı ve kostümler)

Sanat
Rusçadan çeviren: Sabri Gürses
Editör: Armağan Ekici
Kitap tasarımı: Bülent Erkmen
Mart 2016, ISBN 978 975 8686-81-0
64 sayfa, 13,5 x 19,5 cm


Velimir Khlebnikov – The Radio of The Future (1921 Soviet Industrial Noise / Experimental )- [audiotube id=”dj9AUrwq_OM”]